Luchthaven van Malta

Het eiland Malta is door zijn strategische ligging in de Middellandse zee zo´n beetje bezit geweest van alle grootmachten die onze wereld gekend heeft. De laatste grootmacht die er de dienst uitgemaakt heeft, is het Britse Rijk. De Britten hebben het eiland van ongeveer 1800 tot 1969 bestuurd. De Britten hebben het Engels altijd als bestuurstaal opgelegd binnen hun rijk,  het Engels is daarom nog steeds de officiële taal van de republiek Malta.

Naast het Engels is ook het Maltees de officiële taal. Het Maltaas vindt zijn wortels in Arabische dialecten en is door de jaren heen sterk beïnvloed door andere grote talen zoals uiteraard het Engels, maar ook door het Frans en het Italiaans.

Het eiland Malta is met zijn 316 km2 en 416.000 inwoners een zeer dichtbevolkt eiland. Daarnaast wordt het eiland ook nog eens  bezocht door ongeveer 1 miljoen toeristen per jaar. De plaatselijke bevolking wordt dus jaarlijks meer dan verdubbeld.

Al deze toeristen en het feit dat het Engels een officiële taal is van dit land, weerhoudt het bestuur van de luchthaven er echter niet van om het Maltees groots op de borden te plaatsen.

Uiteraard is dit niets bijzonders. Zoals u in alle andere artikels kunt zien is dit de normaalste zaak van de wereld. Schiphol is de enige uitzondering op de regel en het bestuur blijft doof voor elk commentaar op hun taalbeleid. Wij houden echter voet bij stuk en wij zullen deze kwestie aan de kaak blijven stellen.